aktualne informacje z powiatu kamiennogórskiego
Żytomierz

14.07. Piątek
W tym dniu, jak co rano, udaliśmy się na śniadanie, które już na nas czekało. Po porannym posiłku, pełni energii ruszyliśmy porządkować groby z na cmentarzu  w Żytomierzu. Jak każdego dnia, z pomocą przybyła tutejsza młodzież.

Po udanej pracy wróciliśmy do miejsca zamieszkania, gdzie zasiedliśmy do posiłku. Późnym popołudniem wyruszyliśmy na spacer, którego celem był kościół „Bożego Miłosierdzia” budowany na Malowance, tam uczestniczyliśmy we mszy odprawianej w języku ukraińskim [niewiele więc rozumieliśmy]. Następnie udaliśmy się w odwiedziny na plebanię księży pallotynów.

15.07. Sobota
Ten dzień jak każdy zaczął się od pysznego śniadania. Następnie udaliśmy się w dwugodzinną podróż do Kijowa. Najpierw odwiedziliśmy cmentarze w Bykowni, gdzie są pochowani m. in. polscy oficerowie zamordowani wiosną 1940 r. [jest to czwarty tzw. Cmentarz Katyński], a na Cmentarzu Bajkowym zapaliliśmy znicze na grobach polskich żołnierzy poległych podczas wyprawy kijowskiej w roku 1920. Pierwszym zabytkiem, jaki zobaczyliśmy w stolicy Ukrainy była Złota Brama, która zrobiła na nas ogromne wrażenie. Potem zjedliśmy obiad składający się wyłącznie z przysmaków kuchni ukraińskiej. Najedzeni podzieliliśmy się na dwie grupy. Nowi wolontariusze wraz z Ewą Bienias poszli zwiedzić Sobór Mądrości Bożej, a reszta czekała cierpliwie z drugim opiekunem. Następnie ruszyliśmy w stronę cerkwi św. Andrzeja, do której niestety nie weszliśmy, ponieważ jest w remoncie. Do następnego i ostatniego miejsca do jakiego ruszyliśmy był monastyr św. Michała Archanioła o Złotych Kopułach. Ten dzień spędziliśmy na zwiedzaniu pięknego Kijowa.

16.07. Niedziela
W niedziele rano pojechaliśmy do Berdyczowa na odpust Matki Boskiej Berdyczowskiej, gdzie uczestniczyliśmy we mszy świętej, sprawowanej przez kardynała Grocholewskiego z Watykanu i cały episkopat ukraińskiego kościoła łacińskiego. Jako honorowych gości, posadzono nas przy samym ołtarzu, obok ambasadora Japonii, konsulów i innych osobistości. Udzieliliśmy wywiadu dla TVP, a nasi starsi koledzy chwilę porozmawiali z kardynałem Zenonem Grocholewskim i arcybiskupem lwowskim - Mieczysławem Mokrzyckim. Na koniec zwiedziliśmy Muzeum Josepha Conrada pochodzącego z Berdyczowa. Po powrocie do Żytomierza chłopcy z opiekunem piekli pierogi ze szpinakiem, a dziewczyny udały się do pobliskiego Żeńskiego Monastyru Św. Anastazji. Aby tam wejść, musiałyśmy założyć spódnice i chusty na głowy.

Jutro ostatni dzień pracujemy na Polskim Cmentarzu w Żytomierzu...

Wolontariuszki-debiutantki:
Agata Kmieć i Aleksandra Kondoł

Poprzednia część relacji - Wieści z Żytomierza II

Add comment

Pamiętaj aby przestrzegać Regulaminu dodawania komentarzy