aktualne informacje z powiatu kamiennogórskiego
Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia

W sobotę 8 lipca około godziny 17:00 uczestnicy VIII edycji akcji "Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia” z Gimnazjum im. Żołnierzy Sybiru w Lubawce wyruszyli do Wrocławia. Uroczyste pożegnanie wszystkich wolontariuszy odbyło o godz. 19:00. Wysłuchaliśmy przemówień przedstawicieli władz samorządowych województwa dolnośląskiego, kuratorium, TVP Polonia i redaktor Grażyny Orłowskiej-Sondej, która jest "matką chrzestną” całego przedsięwzięcia. Podziwialiśmy występy grup tanecznych i muzycznych, które wprowadziły nas w kresowy klimat. W drogę  na Ukrainę ruszyliśmy o godzinie 20:30.

Podróż przebiegła spokojnie. Odprawa graniczna nie trwała długo (tylko 4 godziny). Zatrzymaliśmy się na zamku w Olesku, gdzie urodzili się dwaj królowie Polski (Michał Korybut Wiśniowiecki i Jan III Sobieski). Posmakowaliśmy pierwszych specjałów ukraińskiej kuchni - "warienniki” [pierogi], były wyśmienite. Nasz kierowca, jadący z nami już trzeci raz Piotr Olejnik, w tym czasie wypoczywał. Do Żytomierza dojechaliśmy w niedzielę o godzinie 20:30, gdzie czekała na nas kolacja, przygotowana przez dobrze niektórym  znaną panią Zosię.

W poniedziałek rano pojechaliśmy na cmentarz. Przywitała nas Prezes Obwodowego Związku Polaków w Żytomierzu, Wiktoria Laskowska–Szczur, wraz z grupką miejscowych Polaków, których było znacznie więcej niż w latach ubiegłych. Spotkaliśmy się też z uczestnikami Rajdu Wołyńskiego. Po części oficjalnej i udzieleniu wywiadów dla lokalnej telewizji, rozpoczęliśmy porządkowanie cmentarza.

Wieczorem pojechaliśmy do centrum Żytomierza na wstępne zwiedzanie i drobne zakupy. Spacerowaliśmy w Parku Kultury i Wypoczynku im. Jurija Gagarina, wreszcie tym, którzy są w Żytomierzu po raz trzeci, udało się przejść przez most wiszący na Kamiance (w latach ubiegłych był zamknięty z powodu remontu).

Absolwenci lubawskiego gimnazjum:
Kajetan Mazgaj  (drugi raz w Żytomierzu)
i Jakub Pilarski (uczestniczący w akcji po raz trzeci)

Add comment

Pamiętaj aby przestrzegać Regulaminu dodawania komentarzy